Nyhet · 2024-10-21

Ny standard för däckförvaring bidrar till säkrare arbetsmiljö

Fram tills nu har tusentals verkstäder saknat riktlinjer för hur tunga hjul ska förvaras säkert. ”Standarden kommer att öka säkerheten och bidra till att fler olyckor bör kunna undvikas”, säger Fredrik Lingeskog, vd på Svenska Lager och initiativtagare till standarden.

Att förflytta och magasinera tunga hjul är förenat med stora risker. En stapel som välter från hög höjd innebär livsfara. Ungefär samtidigt med att arbetet med en ny standard för hjulförvaring hade inletts inträffade en dödsolycka, där en praktikant omkom efter att ha fått eldriven handtryck över sig.

– Det fick oss att inse hur viktigt det var att få en standard på plats, för att inte fler ska dö eller skadas, säger Fredrik Lingeskog, vd för Svenska Lager.

Arbetet med standarden inleddes för fem år sedan. Fredrik Lingeskog tog kontakt med Anders Gradeen, som arbetat med hälso- och säkerhetsfrågor på däckföretag och delade oron för olyckor. Därefter kontaktade de Svenska institutet för standarder, SIS. Anders Gradeen utsågs till ordförande för standardiseringens kommitté.

Vikten och storleken har ökat

I dag finns cirka 4 500 verkstäder i Sverige, varav merparten erbjuder däckhotell. Fredrik Lingeskog berättar att det tidigare inte funnits några rekommendationer om hur däckhotellens hjulställage ska se ut. Alla varianter på hemmabyggen har förekommit – från snickrade trähyllor till svetsade stålrörshyllor.

En utmaning i arbetet med den nya standarden har varit att ta hänsyn till att hjulen blir allt större och tyngre. På tio år har snittvikten ökat från 25 till 30-35 kilo och snittstorleken från 17 till cirka 22 tum. Det innebär att ställagen måste utformas så att de rymmer färre hjul än tidigare.

– Nu kan däckfirmorna redan vid upphandling ställa krav på leverantören ska utforma ställagen enligt standard. Det är en stor förbättring jämfört med hur det var tidigare, säger Fredrik Lingeskog.

Förutom krav och rekommendationer på hur däckhotell bör hantera och förvara liggande hjulstaplar, innehåller standarden bland annat rekommendationer för hur ställagen ska utformas, dimensioneras och användas.

Fredrik Lingeskog anser att branschens intresse för att säkerhetsutbilda personalen har ökat på senare tid. Han hoppas att den nya standarden kan ha en fortsatt positiv effekt inom det området.

– Hantering av hjul på hög höjd i kombination med outbildad personal har varit orsaken till flera olyckor. Jag är övertygad om att medvetenheten om vikten av utbildning kommer att öka nu.

Text: Ylva Carlsson

Vill du veta mer om hur standardiseringen bidrar till att göra arbetsmiljön säkrare och bättre? Kontakta Magnus Davidsson på SIS.


Utbildningar inom arbetsmiljöledning – ISO 45001

Ett offensivt arbetsmiljöarbete är strategiskt viktigt för de flesta organisationer. I våra utbildningar får du kunskap om hur du på ett effektivt sätt kan arbeta med arbetsmiljöfrågor.

Standard

SS 3660:2024
Däck och hjul – Hantering och förvaring av liggande hjulstaplar i däckhotell – Krav och rekommendationer

Till produktsidan >