Nyhet · 2022-12-05

Teknikinformatörer drar fördel av standarder

”Är krav och standarder viktiga?” var en av flera programpunkter på BOTIs – branschorganisationen för teknikinformation, konferens i höstas. Sara Berggren från Svenska institutet för standarder deltog i panelen och argumenterade för varför tekniska skribenter är extra lämpade att delta i standardiseringsarbetet.

boti.png

– Först och främst styrs mycket av deras arbete av lagkrav och standarder, som de har möjlighet att påverka genom att själva delta i utvecklingen. De är också duktiga på att beskriva komplicerade saker på ett lättbegripligt och tydligt sätt, samt att de är vana vid att arbeta med terminologi, processer och ett standardiserat språk.  

 Var kan teknikinformatörer lära sig mer om standardisering?

– Bästa sättet är att vara med i en kommitté som utvecklar standarder. Förutom kunskap och möjligheten att påverka, ger det dig ett bra nätverk. Om inte det är möjligt kanske det finns någon annan i din organisation som deltar, som du kan ha en nära dialog med. Du kan också gå någon av SIS kurser.

Hur kan teknikinformatörer använda standarder i sitt arbete?

– Standarder styr ofta hur manualer, produktinformation med mera ska utformas och vad de ska innehålla. Att kolla av och använda rätt standard, så att inget missas, kan vara en viktig uppgift som tillför stort värde för organisationen.  

Tips för att få bättre koll på hela kravbilden?

 – Det handlar inte bara om att ha koll. Det är reaktivt. Se standarder och standardiseringsarbetet som en strategisk möjlighet. Det senare ger en inblick i vart branschens hela regelverk är på väg. Företag som IKEA och Scania har en standardiseringsstrategi. Våra tjänster SIS Abonnemang och SIS Standardkollen är också lämpliga att utforska.   

Vill du diskutera dina möjligheter att dra fördel av standarder eller delta i standardiseringsarbetet? Kontakta Sara Berggren, projektledare på SIS.


Får du vårt nyhetsbrev?

Håll dig uppdaterad kring nyheter och information inom ditt verksamhetsområde.

Vi skräddarsyr nyhetsbrevet efter de områden du är intresserad av. Nyhetsbrevet skickas ut sex gånger per år.