Nyhet · 2025-12-18

Ny standard ska öka säkerheten för fotgängare, cyklister och vägarbetare

Vid vägarbeten leds fotgängare och cyklister ofta via tillfälliga gång- och cykelbryggor. De är en nödvändig del av arbetsmiljön, men har länge saknat gemensamma krav på säkerhet och utformning. Det har lett till stora variationer i kvalitet och trygghet, både för trafikanter och för dem som arbetar i direkt anslutning till passagerna.

Fotgängare.png

– Tillfälliga gång- och cykelbryggor har länge använts när gång- och cykeltrafik behöver ledas över till exempel öppna schakt vid vägarbeten. Men trots att bryggorna fyller en viktig funktion har de historiskt saknat tydliga och accepterade krav på utformning och prestanda, säger David Ståhlberg, ordförande för arbetsgruppen bakom standardförslaget. 

I dag tillåts tillfälliga bryggor ofta hålla lägre krav än andra tillfälliga trafikanordningar, trots att förutsättningarna för säkerhet i många fall är sämre. 

– Det har förekommit incidenter där trafikanter skadats vid tillfälliga lösningar som inte varit tillräckligt stabila, haft bristande halkskydd eller otillräckliga räcken, säger David Ståhlberg. 

Tydliga krav som minskar olycksrisken 

Det nya standardförslaget SS 7750-2 Tillfälliga trafikanordningar för gång- och cykeltrafik – Del 2: Gång- och cykelbryggor ska bidra till ökad säkerhet för både oskyddade trafikanter och vägarbetare genom tydliga och mätbara krav. Standarden omfattar bland annat krav på räcken, stabilitet, bredd, hållfasthet, friktion, lutning, nivåskillnader och synbarhet. 

– När trafikanter hänvisas till en tillfällig gång- och cykelbrygga är det avgörande att passagen upplevs som trygg, är funktionell och fungerar även för personer med funktionsnedsättning, säger David Ståhlberg. 

Tillfälliggångbana.png

Förenklar upphandling och stärker arbetsmiljön 

För kommuner och andra väghållare innebär standarden en gemensam grund för planering, upphandling och godkännande av trafikanordningsplaner. 

– Standarden löser framför allt problemet att det i dag saknas objektiva och accepterade egenskapskrav, säger David Ståhlberg.

DavidStåhlberg.png

Genom standarden får branschen tydliga krav på utformning, säkerhet och funktion, en gemensam referens för upphandling och ett objektivt sätt för leverantörer att visa produkternas lämplighet. Sammantaget bidrar standarden till ökad säkerhet både för fotgängare och cyklister som passerar vägarbeten och för vägarbetare som arbetar i direkt anslutning till dem. 

Tyck till om standardförslaget 

Standardförslaget SS 7750-2 är just nu ute på remiss. Fram till 25 januari 2026 kan vem som helst ta del av förslaget och lämna synpunkter. Standardförslaget är framtaget tillsammans med olika aktörer inom branschen. Det är viktigt att få med alla perspektiv. Genom att dela dina synpunkter är du med och bidrar till ökad trafiksäkerhet. 

Läs förslaget och tyck till 

Läs mer om kommitténs arbete