Varukorg Minimera varukorgen
SEK SEK EUR EUR |
Rabatt | - EUR | - SEK |
Summa | EUR | SEK |
Frakt | EUR | SEK |
Moms | EUR | SEK |
Totalt | EUR | SEK |
Syftet med detta dokument är att förklara processinriktning i ISO 9001:2015. Processinriktning kan tillämpas på alla organisationer och alla ledningssystem, oavsett typ, storlek eller komplexitet.
Riskbaserat tänkande, PDCA och processinriktning utgör tre väsentliga, nära sammanhängande koncept i ISO 9001:2015. Risker som kan påverka mål och resultat måste hanteras av ledningssystemet.
Riskbaserat tänkande används överallt i processinriktningen för att:
• bestämma hur risken (positiv eller negativ) ska hanteras vid upprättande av processerna för att förbättra processresultaten och förhindra oönskade resultat
• definiera den nödvändiga omfattningen av planering och styrning av processer (baserat på risken)
• förbättra kvalitetsledningssystemets verkan
• underhålla och hantera ett system som har förmåga att hantera risk och uppfylla mål.
PDCA är ett verktyg som kan användas för att hantera processer och system. PDCA står för:
P Plan (planera): Upprätta målen för ledningssystemet och dess processer för att åstadkomma resultat (”vad som ska göras” och ”hur det ska göras”)
D Do (genomföra): Inför och styr det som planerats.
C Check (följa upp): Övervaka och mät processer med utgångspunkt från policyer, mål och krav, och rapportera resultaten.
A Act (förbättra): Vidta åtgärder för att öka processernas prestanda.
PDCA fungerar som en cykel för ständig förbättring, med riskbaserat tänkande vid varje steg.
• Fokus på väsentliga processer (”högriskprocesser”) och deras resultat.
• Bättre förståelse, definition och integration av processer som är beroende av varandra.
• Systematisk hantering av planering, införande, kontroller och förbättring av processer och hela ledningssystemet.
• Bättre användning av resurser och tydligare ansvar.
• Policyer och mål uppfylls mer konsekvent. Avsedda resultat och övergripande prestanda nås också mer konsekvent.
• Processinriktning kan underlätta införandet av vilket ledningssystem som helst.
• Bättre kundtillfredsställelse tack vare att kundkrav uppfylls.
• Bättre förtroende för organisationen.
De praktiska stegen i att använda processinriktning enligt ISO 9001:2015 förklaras i bilaga A, se sid 3.
ISO 9001:2015 The Process Approach >>
SIS erbjuder utbildningar om våra mest sålda standarder inom kvalitetsledning så att du kan utveckla din verksamhet och din egen kompetens.